We wtorek 6 grudnia 2016 roku miało miejsce drugie w roku akademickim 2016/2017 spotkanie naukowe naszego Zakładu. Dr Elżbieta Okońska zaprezentowała dotychczasowe ustalenia z badań własnych dotyczących dialogu edukacyjnego w Kościele katolickim. Prowadzone badania są częścią przygotowywanej monografii, którą można traktować jako próbę rekonstrukcji katolickiej koncepcji dialogu i jej egzemplifikacji praktyczno-edukacyjnych, stanowiącą otwartą przestrzeń intelektualną do dyskusji na temat wartości tej koncepcji.
Przygotowywana praca dr Elżbiety Okońskiej zawiera między innymi rudymenty myślenia o dialogu, uwzględniające filozoficzne, teologiczne i biblijne jego podstawy, koncepcję dialogu edukacyjnego, aspekt wspólnotowy i instytucjonalny realizacji dialogu edukacyjnego w Kościele katolickim w perspektywie makro, mezo i mikro.
Na spotkaniu została przedstawiona część tejże monografii zatytułowana: Wspólnota Kościoła jako przestrzeń do dialogu edukacyjnego. Dialogiczne spojrzenie na wspólnotę pomaga zachować harmonię między osobą jednostkową a wspólnotą bez strat aksjologicznych dla obu stron. Wspólnota w pewien sposób sumuje wartości osobowe członków, także je przekształca, dlatego osoba korzysta ze wspólnoty a wspólnota buduje się z osób. Teologia dialogu godzi oba podmioty według zasady „otwarcia” wobec Drugiego i gotowości na przyjęcie „wyzwania”, które zawiera się w spotkaniu tworzącym przestrzeń dla dialogu edukacyjnego. Przyjęcie rozumienia wspólnoty w jej wymiarze wertykalnym i horyzontalnym w perspektywie teologii dialogu przybliża proegzystencjalny (bycia „dla”) sens istnienia Kościoła.
Gościem obrad naszego Zakładu i aktywnym uczestnikiem dyskusji była prof. Ryszarda Cierzniewska.