25 maja 2016 roku miało miejsce siódme naukowe spotkanie Zakładu, podczas którego mgr Dominik Traczykowski przedstawił koncepcję swojej pracy doktorskiej, która stanowi próbę rekonstrukcji pedagogicznych wątków myśli Kazimierza Twardowskiego.
Temat pracy doktorskiej: Pedagogiczne aspekty myśli Kazimierza Twardowskiego
Cel badań: Rekonstrukcja pedagogii Kazimierza Twardowskiego
Więcej o projekcie badań: Postać Kazimierza Twardowskiego jest szeroko znana na gruncie polskiej nauki. Ten myśliciel żyjący na przełomie XIX i XX wieku zapisał się w intelektualnej historii Polski jako filozof, pedagog oraz organizator nauki. Od strony filozoficznej do jego największych osiągnięć można zaliczyć zapoczątkowanie tradycji filozoficznej Szkoły Lwowsko-Warszawskiej - metodologicznego nurtu myślowego rozpoznawalnego na całym świecie. Zaś od strony pedagogicznej Twardowski dał się zapamiętać jako charyzmatyczny dydaktyk, który o rzeczach bardzo trudnych mówił w taki sposób że wydawało się, iż słucha się rzeczy łatwych. Z tego względu mgr Dominik Traczykowski podjął inicjatywę zbadania myśli założyciela Szkoły Lwowsko-Warszawskiej w zakresie wyznaczonym przez obszar zainteresowania pedagogiki w szczególności w jej historycznym ujęciu. Planuje dokonać rekonstrukcji zarówno na podstawie opublikowanych przez tego myśliciela prac z zakresu dydaktyki i teorii wychowania, jak i na podstawie nieopublikowanych dotąd materiałów źródłowych w postaci rękopisów, maszynopisów, notatek i pamiętników. Efekty tej pracy badawczej mogą pomóc odpowiedzieć na pytania o osobowość, sposób pracy dydaktycznej i poglądy pedagogiczne Twardowskiego.