Po raz dziesiąty - jubileuszowy, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego zorganizował ogólnopolską konferencję dotyczącą badań biograficznych, realizowanych głównie w obszarze edukacji dorosłych / andragogiki, jak również w zakresie gerontologii społecznej i pedagogiki.
Obrady naukowe miały charakter interdyscyplinarny i toczyły się wokół hasła: Przełomy biograficzne i uczenie się. Rozumienie terminu „przełomy biograficzne” łączone było, dla potrzeb tej konferencji, z innymi stosowanymi w literaturze przedmiotu określeniami, do których można zaliczyć:
- przejścia - tranzyty - tranzycje (niem. Ubergang, fr. passage, ang. transition),
- wydarzenia / zdarzenia przełomowe - znaczące - ważne - globalne - osobiste - krytyczne,
- punkty zwrotne - przełomowe - graniczne,
- kryzysy rozwojowe - osobiste - tożsamościowe - społeczne,
- doświadczenia przełomowe - szczytowe - krystalizujące,
- zmiana - transgresja - transformacja - transcendencja.
Wystąpienie mgr Katarzyny Grzesiak pt. Sesja doktorantów jako zdarzenie krytyczne w doświadczeniach doktorantów edukacji Åbo Akademi w Vaasa było oparte na następującym planie prezentacji:
- Åbo Akademi - słów kilka o uczelni,
- Kwadra rytuałów przejścia - od kandydata na studia doktoranckie do doktora edukacji,
- Sesja doktorantów - wzorcowy scenariusz zdarzeń,
- Sesja doktorantów jako zdarzenie krytyczne,
- Pamiętnik z sesji doktorantów - doktorant w rolach prelegenta, cenzora i audytorium.
Mgr Katarzyna Grzesiak przedstawiła fragment badań własnych nad doświadczaniem sukcesu nauce przez studentów studiów doktoranckich, jakie przeprowadziła w latach 2010-2015 w ramach studium etnograficznego w Åbo Akademi w Vaasa, w Finlandii. Prezentacja spotkała się z żywym zainteresowaniem uczestników konferencji, którzy w rozmowach kuluarowych pytali zarówno o warsztat badawczy etnografa, jak i o organizację studiów doktoranckich w Finlandii.
Spotkanie trwało od 5 do 6 lutego 2016 roku i miało miejsce w Centrum Konferencyjnym UŁ przy ul. Kopcińskiego 16/18 w Łodzi.