Katedra Filozofii Wychowania i Edukacji Obywatelskiej

Wychowanie do życia wartościowego

W dniach 19-20 października 2015 roku nasz Zakład brał udział w konferencji naukowej pt. Wychowanie do życia wartościowego jednostki i wspólnoty.

Prof. nadzw. dr hab. Piotr Kostyło, jako Przewodniczący Oddziału Bydgoskiego PTP, reprezentował społeczność pedagogów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Celem konferencji było zwrócenie uwagi na niedostatek zainteresowania wychowaniem w teorii pedagogicznej i praktyce życia codziennego oraz wypełnienie tej luki naukową refleksją i dyskusją. Wychowanie do życia wartościowego jednostki i wspólnoty jest dążeniem o szczególnym znaczeniu dla wszystkich w skali kraju i świata, które nabiera szczególnego znaczenia w obliczu pluralizmu wartości, stylów życia i ideologii.

W programie konferencji przewidziano wystąpienia plenarne oraz prace w sekcjach pod hasłem:

  • 19.10.2015 w Bydgoszczy: Idee - koncepcje - praktyki wychowania do życia wartościowego jednostki
  • 20.10.2015 w Toruniu: Idee - koncepcje - praktyki wychowania do życia wartościowego wspólnoty

Zagadnienia konferencji:

  1. Wartościowe życie jednostki i wspólnoty – definicje, różnice, konflikty, cechy wspólne, zbieżne, w ujęciu historycznym, współcześnie i dla przyszłości. Wartości a wychowanie (pluralizm, tolerancja, wielokulturowość, patriotyzm, praca, wiedza, rozwój, zdrowie, ekologia, materialność, merkantylizm…). Ideologie wychowania.
  2. Rodzaje wspólnot i ich znaczenie dla wychowania: rodzina, rówieśnicy, szkoła, społeczność lokalna, wspólnota sąsiedzka, rówieśnicza, państwowa, narodowa, zawodowa, globalna, religijna, historyczna, kulturowa, mniejszościowa, zdominowana, represjonowana, wspólnota pamięci, tożsamości, doświadczeń, wyborów itd.
  3. Edukacja dla wspólnoty regionu (regionalizm, mniejszości, grupy defaworyzowane, wspólnota lokalna, partycypacja społeczna, praca socjalna, samorządy a edukacja). Życie wspólnoty (integracja, normy i wzorce zachowań, konflikty, konflikty pokoleń, patologie, rozpad, anomia, anarchia).
  4. Wychowywać współcześnie – co to znaczy? Co jest celem wychowania? Podmioty, podmiotowość wychowania. Jak badać proces wychowania? Sacrum i profanum wychowania jednostek i wspólnot.
  5. Mistrzowie (nauczyciele, guru, idole itp.)  w życiu jednostek i wspólnot.
  6. System edukacyjny a wartościowe życie jednostki i wspólnoty  (prawo, zwyczaje, ludzie, warunki materialne).
  7. Instytucje kształtujące wartościowe życie, biorące udział w wychowywaniu dla wartościowego życia (szkoła, uniwersytety, domy kultury, organizacje pozarządowe, treści nauczania, metodyka, badania w tym zakresie).
  8. Wychowanie w świecie wirtualnym. Wspólnota wirtualna i realna. Anonimowość i patologie świata wirtualnego. Jak badać wspólnoty wirtualne?
  9. Obywatelskość i edukacja obywatelska. Nowoczesny patriotyzm. Międzykulturowy wymiar wychowania. Solidarność i wolność wspólnoty a wolność jednostki.
  10. Kapitał społeczny wspólnot i jednostek. Kapitał społeczny a rozwój społeczny i rola edukacji oraz wychowania w tym procesie.

Obrady oddziałów Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Bydgoszczy i Toruniu pod patronatem Zarządu Głównego PTP były ważnym wydarzeniem dla regionu kujawsko-pomorskiego oraz środowiska teoretyków i praktyków pedagogiki w Polsce.

W pierwszym dniu obrad uczestnicy gościli w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, w drugim zaś na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Więcej informacji o tym wydarzeniu TU.