Promotorzy i problematyka seminariów
Seminaria dyplomowe i magisterskie
dr hab. Piotr Kostyło, prof. UKW
Proponowana problematyka seminariów dyplomowych i magisterskich mieści się w obszarze filozofii edukacji i historii idei. Współczesne podejścia do zagadnień edukacyjnych, zwłaszcza dotyczących wychowania obywatelskiego i patriotycznego, a także związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem jednostkowym i wspólnotowym, mają swoje filozoficzne podstawy, jak również historię, w trakcie której ewoluowały. Tymi kwestiami mogą zająć się studenci na prowadzonych przeze mnie seminariach. Taka orientacja seminariów pozwala z jednej strony lepiej zrozumieć istotę różnych rozstrzygnięć pedagogicznych, różnic między nimi w obszarach rozmaitych kultur, a także odmienności w aplikacji koncepcji i teorii pedagogicznych do praktyki edukacyjnej.
Studenci mogą zająć się na seminariach w szczególności:
- Problematyką wychowania, zwłaszcza wychowania obywatelskiego i patriotycznego, w myśli konkretnych filozofów, np. Platona, św. Tomasza z Akwinu, Johna Locke’a, Williama Jamesa, Henriego Bergsona, Kazimierza Twardowskiego i innych.
- Filozoficzno-pedagogiczną analizą problemów współczesnej edukacji, przede wszystkim dotyczących obywatelskości, patriotyzmu, tolerancji, solidarności społecznej itd.
- Prześledzeniem tego, jak w toku rozwoju historycznego zmieniały się pojęcia odgrywające kluczowe znaczenie w wychowaniu, zwłaszcza wychowaniu obywatelskim i patriotycznym, oraz czym te zmiany były powodowane.
- Omówieniem rozwiązań prawnych w zakresie wychowania obywatelskiego i patriotycznego, a także namysłem nad tym, czy aktualnie obowiązujące rozwiązania są adekwatne dla dynamiki funkcjonowania współczesnego państwa oraz wspólnoty międzynarodowej.
- Oceną wychowania patriotycznego i obywatelskiego, a także przygotowania do bezpiecznego życia od strony norm etycznych, biorąc pod uwagę różne systemy normatywne i leżące u ich podstaw założenia filozoficzne.
- Analizą założeń filozoficzno-pedagogicznych leżących u podstaw funkcjonowania różnych organizacji publicznych i niepublicznych zajmujących się wychowaniem obywatelskim i patriotycznym.
dr Witold Brzeziński
Tematyka prac obejmuje zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej myśli i praktyki opiekuńczo-wychowawczej w przeszłości, od średniowiecza do początku wieku XXI. W szczególności koncentruje się ona wokół następujących problemów:
- Rodzina jako środowisko wychowawcze (modele i wzory relacji między rodzicami a dziećmi, modele ról rodzicielskich (ojcostwo i macierzyństwo) i ich przemiany w przeszłości i współcześnie).
- Życie małżeńskie i rodzinne; relacje międzypokoleniowe.
- Wychowanie i opieka nad małym dzieckiem.
- Role społeczne kobiet i mężczyzn i powiązane z nimi modele i wzory wychowania.
- Społeczno-kulturowe obrazy dzieci i młodzieży i ich życia.
- Dzieje instytucji szkolnych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Pod względem metodologicznym przygotowywane prace sytuują się w nurcie badań jakościowych, z analizą treści jako wiodącą metodą badawczą. Podstawę empiryczną (źródłową) badań stanowią: akty normatywno-prawne (statuty, regulaminy), traktaty o wychowaniu, literatura poradnikowa; literatura wspomnieniowa (pamiętniki), czasopisma pedagogiczne XIX - XXI w., prasa dla dzieci, młodzieżowa i kobieca (XIX- XXI w.).
dr Kazimierz Czerwiński
W grę wchodzą prace o różnorodnej tematyce, lecz preferowana jest tematyka powiązana z szeroko pojmowanym obszarem badawczym: „Edukacja a demokracja obywatelska i jej zagrożenia”. Poniżej zostały przedstawione przykładowe (roboczo sformułowane) propozycje tematyczne:
- Stereotypy w przestrzeni publicznej jako wyzwanie dla edukacji.
- Manipulacja medialna i jej edukacyjne konteksty.
- Edukacja medialna jako sposób uodparniania na manipulację.
- Rada szkoły jako element funkcjonowania demokracji obywatelskiej.
- Edukacyjne aspekty działalności stowarzyszenia (wybranego, konkretnego).
- Wspólnota parafialna jako miejsce działalności społecznej.
- Student (ewentualnie uczeń szkoły ponadgimnazjalnej) jako uczestnik demokracji obywatelskiej.
- Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.
- Debata w rzeczywistości szkolnej.
Możliwe jest prowadzenie badań ilościowych (np. tematy: 1, 3, 4, 7 i 9), jak również jakościowych (np. tematy: 2, 4, 5, 6 i 8). Szczegółowe wytyczne metodologiczne: TU.